Szervezetünk legfontosabb védekező rendszere a minket érő káros külső és belső hatásokkal szemben az immunrendszerünk. E különleges és szövevényes rendszer egyik alapköve elsősorban a táplálkozásunkból ered, és többnyire bélrendszerünkben dől el, hogy a szervezetünk mennyi vitamint és ásványi anyagot képes hasznosítani.

Immunvédelmünk megfelelő működéséért célszerű elsősorban a saját egyéni védekező képességeinket feltérképezni. Ma már a nyugati szemlélet számára is elfogadott, hogy azonos terápiára gyakran eltérőképpen reagálnak a különböző szervezetek. Ezért érdemes egyénileg kitapasztalni, hogy számunkra melyek a legmegfelelőbb védelmet biztosító módszerek.

Ezek közül általánosságban válogattunk ki néhányat, ami kiindulási pontként szolgálhat.

 

Homeopátia

A homeopátia felfedezése dr.Samuel Hahnemann nevéhez fűződik. A terápiás rendszer lényege, a betegek hasonlósági elv szerinti kezelése, azaz a betegség, olyan gyógyhatású anyag kis adagjával kezelendő, amely az egészséges egyéneknél a gyógyítandó betegséghez hasonló tüneteket képes kiváltani.

 

Immunrendszer erősítése homeopátiával

Echinacea(Kasvirág)

Gyógynövényként és homeopátiás szerként való alkalmazási területe azonos.

Őszi-téli időszakban megelőzésként kúra-szerű alkalmazását javasolják, immunerősítő gyulladáscsökkentő tulajdonsága miatt. Hatása alacsony potenciában a legkedvezőbb (5ch) szedni, naponta egy alkalommal 5 golyócska 2-3héten át.(Gyerekek egyszeri adagja annyi golyó, ahány évesek.)

Vincetoxicum(Vadpaprika)

Megelőzésként adható influenzás időszakban vagy egyéb lázas-hurutos, többnyire vírusok okozta betegségek ellen, 5ch erősségben napi 1-2×5golyócskát szedni 2-3héten át.

 

Immunvédelem elsődleges vitaminjai

 

C-vitamin

Aszkorbinsav, vízben oldódó antioxidáns, amely több jótékony hatása mellett az egyik legjobb immunerősítő vitamin. Napi ajánlott beviteléről, eltérőek a vélemények, de egy felnőtt szervezet számára a téli időszakban 500-1000 mg is elfogadott. Dohányzók részére egész évben fontos a magasabb c-vitamin bevitel.(Veseelégtelenség esetén orvossal kell egyeztetni a napi fogyasztható mennyiségéről.)

Sok zöldég és gyümölcs számít gazdag c-vitamin forrásnak, bár vitamintartalmuk erősen függ az adott élelmiszer bevitt mennyiségétől, előállítási, tárolási és egyéb tényezőitől,c-vitamint tartalmaznak:

Paprika, csipkebogyó, petrezselyem, zöldcitrom, zeller, brokkoli, cékla, káposzta, kivi, karfiol, citrusfélék, áfonya…stb..

Ha szintetikus C-vitamint vásárolunk, mellé természetes alapú c-vitamint is fogyasszunk.

 

 

 

D-vitamin

Egyes kutatások szerint a D-vitamin immunrendszerünk védelmében is fontos szerepet játszik, ugyanis aktiválja az immunsejteket, ezáltal beindítja az immunreakciót. Legjobb D-vitamin forrásaink a napsugárzás és bizonyos élelmiszerek, amelyek nagyobb mennyiségben tartalmaznak D-vitamint mint pl. halak,tojás,tej és tejtermékek, máj, halolaj…stb

Ma már többféle formában vásárolhatók D-vitaminok, amelyek fedezik a napi ajánlott beviteli mennyiséget.

 

Béta-glükán

A béta-glükán a természetben is előforduló poliszacharid, több altípusát különítik el, gombák, növények és baktériumok sejtfalának alkotóelemei. Leghatékonyabbnak tartott forrása az egyszerű élesztő sejtfala, de van béta-glükán például a gabonakorpákban is.

Elsősorban az immunrendszer megerősítésére és stimulálására alkalmazzák.

Különálló tabletta formátumban is beszerezhető.

 

Immunvédő gyógynövények

Kasvirág

Bíborlevelű kasvirág(Echinacea Purpurea), Keskenylevelű kasvirág (Echinacea angustifolia)

Mindkét növény, hasonló gyógyhatással rendelkezik. Erősíti a szervezet védekező képességét. Megfázás légúti fertőzés megelőző, kiegészítő kezelésére alkalmas. Beszerezhető teák, homeopátiás golyócskák, szirupok és cseppek formájában.

 

Csipkerózsa (Rosa canina)

Jelentős C-vitamin forrás. A csipkerózsa éretten piros színű és kemény áltermését, a csipkebogyót az első fagyokig, szeptembertől novemberig gyűjthetjük és mag nélkül szárítva használhatjuk.

Gyógyteaként egy csapott evőkanálnyi csipkebogyót vagy csipkehúst 3-4 óráig hideg vízben áztatunk, majd megisszuk. Forralni, forrázni nem szabad. Napi 2-3 csészével is fogyaszthatunk belőle téli időszakban.

 

Mezei kakukkfű (Thymus serpyllum)

Fertőtlenítő gyógytea készíthető belőle, amely többek közt véd a betegségektől, erősíti immunrendszerünket. Gyógyteaként immunerősítésre napi egy csészényi forrázott kakukkfű.

 

 

A kutatók szerint azonban nem a véletlen műve, hogy megbetegszünk. A stressz lelki és testi hatásokat egyaránt előidézhet az emberben, melyek között összefüggés áll fenn.

Tehát immunállapotunk jelentősen függ, az aktuális és hosszú távon érintett mentális állapotunktól, a rossz mentális stresszes állapot kimerítheti a test erőforrásait, és hajlamossá teheti a betegségre . A stressz pedig közvetlenül az immunrendszerre fejti ki hatását.

A betegség útjelző tábla, amely szimbolizálja lelkünk állapotát és figyelmeztet bennünket.

A rendszeres aktív mozgás és a relaxációs gyakorlatok elsajátítása szintén sokat segíthet immunrendszerünk megóvásában.

 

(Források:www.lelkititkaink.hu ; www.hazipatika.com)

 

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.